Dag lieve vrienden en vriendinnen van 6,
In deze post vind je het deel van de leerstof waarvan we graag zouden hebben dat je er deze week aan werkt tussen al het vervelen door... We geven een woordje uitleg over hoe je er aan kan werken. In de loop van de volgende dagen zal er af en toe ook een verbetersleutel online verschijnen.
D'abord: le français:
In de klas zagen we de vocabulaire van C11 al. Je bundel vocabulaire en je tekstboek geven je alle info die je nodig hebt om de oefeningen uit het werkboek te maken. Kijk naar de icoontjes die naast een oefening staan. Staat er een pijltje bij? Dit is een herhalingsoefening. Hiervoor moet je misschien gaan terugkijken bij een vorige contact of in je steekkaarten. De laatste twee oefeningen zijn een spelletje of puzzel. Deze hoef je niet te maken. Mag het? Bien sûr!
Ten tweede: Nederlands
In deze eerste week maak je de oefening van spelling over de hoofdtijden. In je bundel oef. 8.3. Probeer eerst zelf te zoeken naar de hoofdtijden (1pers., v.t., enk. - v.deelw.). Weet je niet meer goed hoe dit moet? In de vorige thema's kwam dit ook steeds aan bod. Een extra hulp krijg je in deze 'kapot hippe' filmpjes: https://www.xnapda.be/filmpjes/6de-leerjaar/werkwoorden-de-verleden-tijd , https://www.xnapda.be/filmpjes/6de-leerjaar/voltooid-deelwoord-t-d-achteraan . We zouden het zelf niet beter kunnen uitleggen. Voor je het weet maakt heel deze crisis ons beroep overbodig... :(
Je kan de oefening daarna controleren via de website woordenlijst.org . Dit is de site van de Nederlandse Taalunie waar je van elk woord de correcte spelling kan vinden. Bij werkwoorden krijg je ook de volledige vervoeging te zien.
3. wiskunde
We warmen op met drie lessen uit het werkboek waarin leerstof herhaald wordt.
les 79: gemiddelde en mediaan
Kijk ook eens terug bij je steekkaarten. Je mag hier natuurlijk een ZRM gebruiken.
les 82: bruto - tarra - netto
Let op! Je moet hier af en toe gewichten omzetten van bv. kg naar ton of andersom. Dit schema zit bij je steekkaarten.
Oefening 2 en 3 hoef je niet te maken. Mag het? Is e = mc²? Tuurlijk!
Bij oefening 4 & 5 gaat het over geld. Daar kijken we naar het verschil tussen bruto- en nettoloon. Je kan dit eens aan je ouders vragen zonder hun privacy al te zeer te schenden maar kan ook gewoon dit onthouden: brutoloon - belastingen = nettoloon.
les 85: negatieve getallen
Hier maakten we al een les over in de bundels getallenkennis (les 6). Je kan daar eventueel opnieuw gaan kijken.
Correctiesleutels verschijnen in de loop van deze week op de weblog.
Tot slot: godsdienst.
Serieus meesters? O jawel. Je eigen geluk begint bij een ander. Stel je de huidige situatie eens voor zonder mensen die voor elkaar willen zorgen... De mensen in de ziekenhuizen staan vooraan maar iedereen kan zijn of haar steentje bijdragen. Verveel je je? Schrijf eens een briefje naar mensen in een zorgcentrum, maak een poster om de mensen in je straat aan te moedigen vol te houden, steek thuis (in uw kot dus) een handje toe zonder (te veel) te zeuren...
We zien jullie graag snel terug en ondertussen:
zorg voor jezelf én anderen.
meester Geert, meester Joris & meester Tom
Comments