
Kleine Stan staat en gaat voor...

GOED ONDERWIJS
In Kleine Stan staat het onderwijsbeleid en welbevinden van kinderen voorop. We geloven dat kinderen het best leren en groeien wanneer ze zich goed voelen in hun omgeving. Daarom zetten we in op een veilige omgeving waarin kinderen zich vrij voelen om hun talenten te ontplooien en nieuwe vaardigheden te ontwikkelen.
Een van de kernpunten in ons onderwijs is de insteek door kinderen zelf: we moedigen participatie aan zodat zij actief kunnen bijdragen aan hun eigen leerproces. Dit onderwijs stelt hen in staat om de wereld om hen heen beter te begrijpen en zich hierin te ontwikkelen. Zo worden zij stap voor stap voorbereid op de volgende fases, zoals de overgang van de kleuterschool naar de lagere school. Hierbij is de verticale samenhang essentieel, zodat kinderen zonder onderbrekingen of achterstand kunnen doorgroeien.
Daarnaast zorgen we voor leerkansen voor iedereen, waarbij de lat hoog wordt gelegd in het aanbod. We streven ernaar om het onderwijsaanbod aan te passen aan het niveau van ieder kind. Dit betekent dat we differentiëren in de klas en zorgen voor een aanbod op maat, met oog voor kwaliteit en kennis. Zo bereiden we kinderen optimaal voor op hun volgende stap: het secundair onderwijs.
Ook richten we ons sterk op het weerbaar maken van kinderen. We willen hen klaarmaken voor de wereld, door hen niet alleen kennis en vaardigheden mee te geven, maar ook door hen sociaal-emotioneel te ondersteunen. Zo kunnen ze later hun plek vinden in een steeds complexer wordende samenleving.
Kortom, ons onderwijs biedt een stevige basis die kinderen zowel cognitief als persoonlijk doet groeien, met oog voor hun unieke noden en talenten.

EEN RUIME BLIK
In Kleine Stan streven we ernaar om de nieuwsgierigheid van de kinderen te stimuleren en hen aan te moedigen om hun eigen grenzen te verkennen. Door hen actief uit te dagen en hen te helpen hun leefwereld te verruimen, kunnen we hun kennis en ervaring uitbreiden. We willen leerlingen inspireren om met een kritische en open blik naar de wereld te kijken, waarbij ze niet alleen informatie opnemen, maar ook leren vragen stellen en reflecteren.
Om kinderen optimaal te laten groeien, zetten we in op het ontwikkelen van doorzettingsvermogen. Dit is essentieel om hen te helpen uitdagingen aan te gaan, ook wanneer deze moeilijk of onbekend zijn. Door een klas- en leeftijd overschrijdende aanpak te hanteren, bevorderen we samenwerking en leren van elkaar, waarbij elke leerling wordt uitgedaagd om verder te kijken dan de eigen omgeving.
In ons onderwijs erkennen we het belang van diversiteit. We waarderen de unieke talenten en achtergronden van elke leerling en creëren een leeromgeving waarin iedereen zich gerespecteerd voelt. Het ontwikkelen van weerbaarheid en flexibiliteit is een ander belangrijk doel: we willen kinderen leren om veerkrachtig om te gaan met veranderingen en uitdagingen in hun leven.
Daarnaast staat het bevorderen van zelfvertrouwen centraal. Door kinderen te laten zien waar hun talenten liggen en hoe ze deze kunnen inzetten, vergroten we hun gevoel van eigenwaarde. In onze aanpak zetten we bewust in op het ontdekken en inzetten van hun talenten, zodat ze hun potentieel ten volle kunnen benutten.

EEN BETERE WERELD
In Kleine Stan staat het bevorderen van een veilige en positieve omgeving voorop. Het aanpakken van pestgedrag en ander ongewenst gedrag is hierbij essentieel. We zetten gerichte acties in om dergelijk gedrag vroegtijdig te herkennen en aan te pakken, zodat iedere leerling zich gerespecteerd voelt en optimaal kan groeien.
We hechten veel waarde aan het idee dat de leerling zich ontwikkelt als mens tussen de andere mensen, waarbij rekening houden met elkaar een belangrijk uitgangspunt is. Leren samenwerken vormt de kern van onze aanpak, omdat we geloven dat sociale vaardigheden onmisbaar zijn in het leven.
Ook besteden we aandacht aan duurzaamheid en zorg dragen voor de omgeving en het materiaal. Door leerlingen bewust te maken van hun verantwoordelijkheid, dragen we bij aan hun betrokkenheid bij de wereld om hen heen. Hierbij staat milieuopvoeding en milieubewustzijn centraal. We willen dat leerlingen leren hoe hun gedrag invloed heeft op het milieu en hen aanmoedigen om bij te dragen aan een duurzamere samenleving.
Onze verbondenheid reikt verder dan de schoolmuren; we stimuleren een sterke verbondenheid met de buurt. Dit uit zich onder andere in de organisatie van vastenacties en andere initiatieven waarin leerlingen betrokken raken bij maatschappelijke projecten. Op deze manier leren zij verantwoordelijkheid nemen voor de gemeenschap waarin ze leven.
Het bevorderen van positief gedrag staat altijd centraal in onze aanpak. We willen dat leerlingen leren vanuit een positieve benadering naar elkaar en de wereld te kijken. Daarnaast besteden we aandacht aan actualiteit, zodat leerlingen goed geïnformeerd zijn over wat er speelt in de samenleving.
Tot slot vinden we het belangrijk dat leerlingen, en ook hun ouders, bewust leren omgaan met multimedia. Dit vraagt om een verantwoord gebruik van digitale middelen, waarbij we aandacht besteden aan online veiligheid, balans en respectvolle communicatie.

EEN SPEELSE AANPAK
In Kleine Stan streven we naar een omgeving waarin bewegend leren een belangrijke rol speelt. Door beweging en speelse activiteiten in te zetten om het leren te versterken, zorgen we ervoor dat kinderen op een natuurlijke en actieve manier kennis opdoen. Het is voor ons essentieel dat er voldoende ruimte is om ‘kind’ te zijn, waarbij spelen en leren hand in hand gaan.
Onze school zet in op een warme en uitnodigende sfeer, waar kinderen zich welkom voelen en zich kunnen ontwikkelen in een omgeving die hen ondersteunt. Gezamenlijke (sportieve) activiteiten en feesten op school zorgen voor verbondenheid en versterken de familiale sfeer waarin iedereen elkaar kent en respecteert.
We moedigen kinderen aan om te experimenteren en nieuwe dingen te proberen, waarbij zowel lukken als mislukken deel uitmaken van het leerproces. Dit draagt bij aan hun zelfvertrouwen en helpt hen om veerkrachtig te worden. Een goed georganiseerde speelplaats biedt een plek waar kinderen veilig kunnen spelen en hun energie kwijt kunnen, wat bijdraagt aan hun welbevinden en hun vermogen om tot leren te komen.
In ons onderwijs maken we gebruik van verschillende lesvormen die kinderen op een interactieve manier betrekken bij het leerproces. Deze aanpak bevordert hun fantasie en zelfstandigheid, en maakt leren leuk en betekenisvol.
Wij geloven dat een warme school waarin kinderen zich welkom voelen, de ideale basis vormt voor hun ontwikkeling. Door een variatie aan activiteiten en onderwijsmethoden aan te bieden, creëren we een omgeving waar elk kind zich op zijn of haar eigen manier kan ontplooien.

EEN VENSTER OP DE WERELD
In Kleine Stan vinden we het belangrijk om onze aanpak aan te passen daar waar nodig, zodat we inspelen op de behoeften van onze leerlingen. Dit geldt ook voor onze lesmethodes, waarbij we continu streven naar vernieuwing en verbetering om het leren te optimaliseren.
We bieden onze leerlingen een brede waaier aan leermogelijkheden, zowel binnen als buiten de klas. Uitstappen, zoals zeeklassen en sneeuwklassen, verrijken hun leerervaring en versterken hun zelfstandigheid en zelfredzaamheid. Daarnaast organiseren we regelmatig buitenlessen, waar kinderen op een actieve manier leren in een natuurlijke omgeving.
Een belangrijk onderdeel van onze lesinhoud is het leren omgaan met de actualiteit. We moedigen onze leerlingen aan om de actualiteit te volgen en een kritische blik te ontwikkelen op wat er in de wereld gebeurt. Daarbij hechten we veel belang aan interesse in andere culturen en overtuigingen. Dit helpt hen om met respect en openheid naar de wereld te kijken en te begrijpen dat diversiteit een verrijking is.
Respect voor elkaar, in twee richtingen, vormt een fundamenteel uitgangspunt in onze school. We leren kinderen dat wederzijds respect en begrip essentieel zijn voor een harmonieuze samenleving. Daarom tonen we hen verschillende perspectieven en nodigen we soms andere mensen voor de klas uit, zodat ze kunnen leren van verschillende achtergronden en ervaringen.
Bovenal willen we onze leerlingen aanmoedigen om te durven ontdekken. Nieuwe dingen proberen en nieuwe ervaringen opdoen helpen hen groeien, zowel op persoonlijk als verstandelijk vlak. Dit vormt de basis van een toekomstgericht onderwijs waarin leerlingen zelfstandig, nieuwsgierig en ruimdenkend worden klaargestoomd voor de wereld van morgen.

EEN OPEN HOUDING
In Kleine Stan hechten we veel belang aan ouderbetrokkenheid. We vinden het essentieel dat ouders actief betrokken zijn bij het leerproces van hun kinderen en streven naar een goed contact met ouders. Dit bevorderen we door een laagdrempelige aanpak, waarbij ouders altijd welkom zijn om in gesprek te gaan en samen te werken aan de ontwikkeling van hun kind.
Bij ons is elk kind welkom, ongeacht achtergrond, cultuur of religie. Onze katholieke identiteit vormt de basis van onze waarden, maar we nodigen iedereen uit om vanuit een open houding in dialoog te gaan en elkaars overtuigingen te leren kennen. Feesten zijn daarbij een goede gelegenheid om diversiteit te omarmen, respect voor elkaar te tonen en samen een gemeenschap te vormen.
We creëren een inclusieve omgeving waarin iedereen wordt geaccepteerd, ook kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Voor leerlingen met bijzondere noden bieden we op maat gemaakte zorg, zodat elk kind zich optimaal kan ontplooien. Respect voor elkaar, voor de natuur, voor andere culturen en overtuigingen vormt de basis van onze schoolcultuur. We willen dat onze leerlingen leren in een klimaat van wederzijds begrip en waardering.
Heldere verwachtingen en duidelijke communicatie zijn hierbij cruciaal. We zorgen ervoor dat zowel leerlingen als ouders precies weten wat er van hen verwacht wordt. Door open in gesprek te gaan, stimuleren we een constructieve dialoog tussen ouders, leerkrachten en leerlingen, wat bijdraagt aan een positieve schoolervaring.
Onze visie op zorg richt zich op zowel de sterkere als de zwakkere leerlingen. We bieden hen de juiste ondersteuning en uitdaging, zodat ieder kind op zijn of haar eigen niveau kan groeien en succesvol kan zijn. Daarbij streven we naar een vreedzame school, waar conflicten vreedzaam worden opgelost en iedereen zich veilig voelt om te leren en te ontwikkelen.


