Dag lieve kindjes,
we missen jullie nog steeds, maar er gloort licht aan het einde van de tunnel. Waarschijnlijk mogen de leerlingen van 1,2 en 6 naar school vanaf midden mei. Hopelijk volgen de andere leerjaren snel!
Ondertussen blijven we jullie al wat voorbereiden op de dag dat jullie weer in de klas zitten. Het toverwoord hier is voorbereiden: maak je geen zorgen als iets nog niet lukt. In de klas zullen we het allemaal opnieuw bekijken. Het werk thuis moet je beschouwen als een repetitie, een training, een eerste kennismaking. Neem het wel ernstig, want je zal merken dat je dan in de klas sneller mee bent.
We begrijpen dat jullie elkaar een beetje en jullie meester of juf héél véél missen. Misschien hebben jullie ook wat vragen over de leerstof. We zijn bezig met te onderzoeken hoe we elkaar eens live kunnen spreken via de computer. Jullie horen nog van ons!
Je mama en papa kregen ondertussen het bundeltje voor volgende week + de verbetering. Hieronder vind je alvast enkele filmpjes om aan de slag te gaan. Veel succes en hou jullie gezond!
Romeinse cijfers:
het kgv (kleinste gemeenschappelijke veelvoud). In dit filmpje zit een blooper: wie vindt hem?
Frans C17 luisteroefening
Frans C17 taalboetiek
breuken optellen en aftrekken:
breuken mag je enkel optellen en aftrekken als ze dezelfde noemer hebben (= gelijknamig zijn). Uitleg vind je hier: https://www.xnapda.be/filmpjes/5de-leerjaar/gelijknamige-breuken-optellen-en-aftrekken-deel-1
Enkele oefeningen vind je hier https://www.xnapda.be/filmpjes/5de-leerjaar/gelijknamige-breuken-optellen-en-aftrekken-deel-2-oefeningen en op bingel.
Maar wat als de breuken een verschillende noemer hebben? Dan moet je eerst de breuken gelijknamig maken (=gelijke noemer) met hulp van het kgv. Pas daarna mag je de tellers optellen of aftrekken. Meer uitleg in dit filmpje: https://www.xnapda.be/filmpjes/5de-leerjaar Oefeningen vind je op bingel.
Tip: gebruik je lessenschrift om het kgv van de noemers te zoeken en zo de breuken gelijknamig te maken.
コメント